Interessen i varme er historisk stor.
Det betyder, at I som fjernvarmeselskab står over for en stor kommunikationsopgave, når danskerne igen tænder for varmen. En kommunikationsopgave, som kun bliver større, når alle forbrugere uden fjernvarme inden årets udgang modtager et brev om, hvorvidt og hvornår de kan få den.
For flere vil gerne væk fra gas og dyre varmeløsninger og over på noget billigere – og det skal ske nu.
Hvis I allerede er i gang med at konvertere et gasområde, er det op til jer at sørge for, at forbrugerne i det område ikke panikker over deres nuværende varmepris og konverterer til en anden varmeløsning, før de får fjernvarme.
Hvis I har sat varmeprisen op som konsekvens af stigende brændselspriser, er det op til jer at fastholde jeres kunder og sørge for, at de stadig er glade for fjernvarmen.
Derfor har vi lavet en kommunikationstjekliste, så I kan gøre jer klar til fyringssæsonen.
Sørg for, at jeres kunder og kommende kunder nemt kan finde frem til de oplysninger, de har brug for. På den måde yder I en bedre kundeservice og kan komme mange af kundernes spørgsmål i forkøbet.
Uvidenhed bidrager negativt til stemningen omkring jeres projekt og kan resultere i, at flere vælger at skifte til en anden varmeløsning end fjernvarme.
Sørg for, at jeres tidsplan er tilgængelig på hjemmesiden, så jeres kommende kunder og potentielle kunder har en ide om, hvornår I kommer til dem.
Hos Softværket kan I få et tilmeldingsmodul og en prisberegner ind på jeres hjemmeside, som kan spare jer masser af tid og gøre det nemt, når potentielle kunder vil tjekke, om de kan få fjernvarme, og hvor meget det koster. Prisberegner og tilmeldingsmodul er en del af Forsyning|WEB-pakken hos Softværket.
Tjekliste:
Eksempel: Fjernvarme til flere - vil du være med? - Ribe Fjernvarme
Gør det tydeligt på jeres hjemmeside, at fjernvarmen er en stabil, sikker og billig varmekilde.
Forklar, hvordan jeres brændselssammensætning sikrer, at jeres varmepris er stabil, og hvad I gør for at holde prisen. (Husk, at jeres fjernvarmedeklaration skal være tilgængelig på jeres hjemmeside.)
Har I motivationstarif? Hvis ja, bør I gøre opmærksom på, at hvis jeres kunder bruger varmen ordentligt og har en lavere returtemperatur, kan de spare penge på varmeregningen.
Tjekliste
Eksempel: Beregn din besparelse med fjernvarme - Padborg Fjernvarme
Fortætning i de eksisterende fjernvarmeområder er en vigtig kilde til at få flere fjernvarmekunder, men der er kommet mere konkurrence på opvarmningsmarkedet end nogensinde.
Selvom fjernvarme er det fornuftige valg, kan de massive prisstigninger, nogle forbrugere oplever, være med til at gøre dem mere tilbøjelige til bare at finde den første og den bedste løsning.
Derfor er det vigtigt at gøre fjernvarmen til et nemt og overskueligt valg for de forbrugere, der allerede bor i et fjernvarmeområde. Og det kan I løse ved at gøre det nemt at se sin pris med fjernvarme og tilmelde sig på jeres hjemmeside.
Tjekliste
Eksempel: Vil du have fjernvarme? - Egedal Fjernvarme
I er specialister i varme – og I ved, hvordan man bruger den bedst.
Hjælp jeres kunder og potentielle kunder med at udnytte deres varme, så de ikke bruger mere varme end nødvendigt. Det bidrager til jeres gode omdømme.
Sørg for, at jeres kunder får en god start på varmesæsonen, ved at give dem en guide til, hvordan de sikrer, at deres varmeanlæg er klar.
Er der f.eks. vand nok på anlægget, og er der styr på termostater og ventiler?
Eksempel: Se vores videoer med guide til radiator og anlæg
Kontakt Connie Sørensen, hvis du ønsker at købe videoerne til brug på hjemmeside eller sociale medier.
Mange fjernvarmekunder bliver ikke lige så påvirket af prisstigningerne på varme, som alle dem med en individuel varmeløsning. Men det betyder ikke, at de går ind i den nye varmesæson helt bekymringsfrie.
I kan være med til at give jeres kunder og dem uden fjernvarme en hjælpende hånd med spareråd på jeres hjemmeside og guides til, hvordan man sparer på varmen og sikrer, at sit system kører optimalt.
Vi har opdateret vores spareråd, som I kan bruge på jeres hjemmeside og jeres sociale medier. Se et eksempel på, hvordan I kan bruge dem her: Sådan kan du spare på varmeregningen - Egedal Fjernvarme
Eksempel: Se vores videoer med spareråd (Nye videoer er på vej)
Kontakt Connie Sørensen, hvis du ønsker at købe videoerne til brug på hjemmeside eller sociale medier.
Tjekliste
Brug de kommunikationskanaler, I har til rådighed, til at dele spareråd og information om jeres varme i løbet af hele fyringssæsonen. Og husk at svare på spørgsmål fra jeres nuværende og potentielle kunder.
Jo bedre I er til at komme jeres kunders spørgsmål i forkøbet, jo mere tid kan I også spare på at besvare henvendelser.
I har følgende kommunikationskanaler til rådighed:
Eksempler:
Løbende kommunikation via nyhedsbreve og hjemmeside hos Assens Fjernvarme
Kommunikation og gode historier via LinkedIn hos Greve Fjernvarme
Lokale historier og kommunikation via Facebook hos Gelsted Fjernvarme
Vil I gerne igang med jeres kommunikation, og har I brug for en hjælpende hånd - så kontakt os.
Vi ligger inde med både viden og materialer, som kan hjælpe jer godt igang.
Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.