Målrettede softwareløsninger fjernvarmebranchen
Digitaliseringen af fjernvarmebranchen buldrer derudaf. Automatisering samt optimering af processer og arbejdsgange bliver en stadigt større del af hverdagen for landets fjernvarmeselskaber – og med god grund. Det eliminerer nemlig blandt andet afregningsfejl, effektiviserer fjernvarmeleveringen og giver bedre kundeservice. Alt sammen til gavn for forbrugeren.
Men den omfattende digitalisering kan være en stor mundfuld at sluge. Og det er netop årsagen til, at Solteq Danmark A/S er sat i verden. Virksomheden har nemlig en mission om at forenkle den digitale verden – og med mange års erfaring som softwareleverandør og rådgiver til energi- og forsyningssektoren i hele Skandinavien, har man løsningerne klar.
Leverer skræddersyede løsninger
Solteq Danmark er datterselskab af et større finsk selskab, som blandt andet har forsyningssektoren som hovedfokus. Selskabet har i alt 180 medarbejdere, som arbejder med forsyningssektoren – og cirka 20 af dem sidder i Danmark.
- Fordelen ved at bruge os som samarbejdspartner er, at vi kender forsyningssektoren. Vi kender værdikæderne, og vi kender systemerne – og den viden bruger vi til at levere skræddersyede løsninger til blandt andet fjernvarmebranchen, fortæller Sales Manager for Solteq Utilities Peter Ørtoft og tilføjer:
- Vi har en stærk faglig profil, som hjælper os til at komme med nye perspektiver og få dækket forsyningsselskabernes blinde vinkler ind. Det gør, at vi leverer afregningsløsninger der understøtter fremtidens behov på tværs af forsyningsarter som fjernvarme, el, spildevand og vand.
Løsninger til alle forsyningens behov
Med softwareløsningerne har man særligt fokus på at automatisere så stor en del af fjernvarmeselskabernes processer som muligt. Det gør man blandt andet gennem de egenudviklede programmer InWorks og i4U, som henholdsvis er et administrationssystem og en kundeselvbetjeningsportal. Udover det leverer man også en Business Intelligence-løsning og Microsoft Business Central.
- Det betyder sådan set, at vi kan være totalleverandører til forsyningssektoren, siger Peter Ørtoft Christensen, som er Sales Manager for Utilities.
Han forklarer desuden, at InWorks som administrationssystem er opbygget procesorienteret, så man nemt kan styre processer som afregning, kundeoprettelser og debitorstyring. Og skal man sige det helt enkelt, kan løsningen digitalisere hele fjernvarmeselskabets faktureringsflow ud mod forbrugeren.
- Alt der kan automatiseres i processen, bliver det. Både InWorks og i4U er nydesignede produkter, som kun har otte år på bagen. Det betyder, at vi bruger den nyeste teknologi til at komme igennem flowet – og det eliminerer en masse manuelle processer. Så alt, hvad vi kan digitalisere i Solteq, det digitaliserer vi for vores kunder, siger han og tilføjer:
- Desuden gør vi meget ud af at følge den danske lovgivning og de krav til funktionalitet, der er på fjernvarmeområdet. Vi arbejder ikke med udviklingsprojekter, men leverer en færdig løsning til kunden.
Solteq Danmark leverer – helt adskilt fra software løsninger – desuden management rådgivning til forsyningsselskaber, hvor 12 konsulenter beskæftiger sig med bl.a. strategi, effektivisering samt it.
Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.