Sociale medier er populærere, og bruges af mange virksomheder, herunder også fjernvarme- og forsyningsselskaber, som gerne vil interagere med deres kunder og dele vigtige opdateringer. Desværre er det også et yndet sted for scammere og hackere, der forsøger at udnytte intetanende brugere og sideadministratorer.
Vi har hjulpet mange med at administrere deres sociale medier, og med udgangspunkt i den erfaring, får du her en guide til at identificere og undgå scam og phishing.
Da rigtig mange selskaber bruger Facebook, tager vi udgangspunkt i Facebook i vores guide – men rådene gælder på alle sociale medier.
Spam omfatter uønskede og irriterende reklamer, ofte i form af gentagne mails, beskeder, kommentarer eller opslag med upassende indhold.
Phishing, derimod, er mails, beskeder, kommentarer eller opslag, hvor afsender forsøger at få adgang til dine personlige oplysninger ved at få dig til f.eks. at afsløre følsomme data eller klikke på links, som åbner din computer eller telefon op for hackere og virus.
Du bør aldrig svarer på beskeder, mails, opkald mv., der beder om adgangskoder, dit personnummer og MitID eller dine kreditkortoplysninger. Hav heller ikke tillid til beskeder, der kræver penge, tilbyder gaver eller truer med at slette eller udelukke din facebookkonto- eller side. Og klik ikke på beskeder med mistænkelige links.
Scammere og hackere vil forsøge at komme i kontakt med dig eller din side på alle mulige måder.
De kan f.eks. finde på at tagge dig eller din side i et opslag, hvor de anklager dig for at have overtrådt nogle regler, og din side eller konto øjeblikkeligt vil blive lukket, hvis du ikke verificerer din konto. Eller de kan kommentere på et af dine opslag og tilbyde nogle virkelig gode lån.
Mange oplever lige nu, at de bliver kontaktet via deres facebooksides besked funktion eller på mail, hvor ”Facebook Security”, ”Management”, ”Meta Support” osv. anklager siden for div. overtrædelser og kræver verificering.
Det er svært at undgå at modtage scam- og phishingbeskeder, men du kan undgå at falde i fælden, og begrænse spredningen af beskederne.
Vær opmærksom: Væn dig til at være opmærksom på indholdet og afsenderen af beskeder, der modtages på selskabets side eller mail mv. Meta (Facebook og Instagram), LinkedIn mf. vil aldrig sende vigtige beskeder til dig via en beskedfunktion som f.eks. Messenger (facebookbeskeder), et opslag eller et kommentarfelt.
Er du i tvivl, så kontakt os, inden du svarer på en besked, mail eller et opkald fra Meta.
Hvis Meta vurderer, at du gennem dit brug af Facebook eller Instagram har brudt fælleskabsreglerne, vil du blive gjort opmærksom på dette i appen, via Business Suite eller Annonceadministrator og på mail. Du kan altså finde information om problemet flere steder.
Er du administrator på en facebookside, og er du i tvivl om, om der er noget galt med den, så besøg: https://www.facebook.com/account_status/ - Her kan du se status for de facebooksider og grupper, du administrerer.
Vi har (heldigvis) ikke nogen udfordringer med de sider, vi administrerer, så vi har fundet nogle billeder fra andre, som viser, hvordan beskeder fra Facebook kan se ud:
Bemærk:
Artiklen er beregnet som generel vejledning og ikke som juridisk rådgivning. Hvis du støder på spam- eller phishing-beskeder, bør du anmelde dem. Er du i tvivl, så kontakt os eller anden rådgiver for yderligere assistance.
Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.