I 2022 var der ekstremt pres på leveringerne af fjernvarmerør i Danmark, og som markedsleder havde isoplus akut brug for flere hænder. Imidlertid var der også rift om de gode medarbejdere, så der skulle tænkes nyt i rekrutteringen – noget ud over det sædvanlige.
isoplus kunne se, at virksomhedens omsætning kun var begrænset af antal hænder. Derfor bad de os om hjælp i jagten på lagermedarbejdere og truckfører til lageret i Middelfart, samt en servicekoordinator og montører i Hvidovre.
Rekruttering forbinder de fleste måske med LinkedIn, men vi vurderede, at målgruppen for stillingerne hos isoplus fordelte sig på tværs af sociale medier. Nogle var mere aktive på Facebook og Instagram end på LinkedIn, mens andre fandtes begge steder. Med det afsæt satte vi os for at udvikle en kampagne, der primært kunne fungere på tværs af medier.
I stedet for at skrive en traditionel stillingsannonce og måske krydre med et billede, gik vi på jagt efter en anden tilgang.
For hvad er egentlig vigtigt for ansøgerne?
Og hvordan når vi ud til en medarbejdergruppe, der sjældent tilbringer dagen på et kontor?
Derfor valgte vi at åbne dørene til maskinrummet og vise, hvordan det er at arbejde hos isoplus. Uden lange
tekster, men med levende mennesker og levende billeder.
Vi producerede en stribe meget autentiske videoer, hvor medarbejdere og ledere fortæller om, hvordan det er at arbejde hos isoplus, og hvorfor de ville anbefale andre at gøre det samme.
Videoerne blev delt organisk på isoplus' facebookside og i flere facebookgrupper, samt på LinkedIn.
Videoerne delte vi på de sociale medier med korte, ligefremme tekster, der satte rammen for budskabet. For eksempel skrev vil følgende, da vi skulle rekrutterer et par truckførere:
Kan du håndtere langgods?
Vi søger 2 dygtige truckførere med truckførercertifikat til at håndtere vores langgods (6-, 12- og 16-meter rør).
Ligegyldig hvilken type medarbejder vi skulle rekruttere, tilføjede vi en kort tekst om isoplus’ værdier, og hvad de tilbyder deres medarbejdere. Og vigtigt: Vi opfordrede til handling. For eksempel:
Læs mere om jobbet og ansøg i dag!
Videoerne viste sig at være den helt rigtige løftestang til målgruppen. I stedet for at læse en lang tekst kunne ansøgerne opleve jobbet og kollegerne live – og resultaterne – de taler vist for sig selv.
Behøver vi sige, at isoplus fandt en masse nye kollegaer?
Kampagnen fik en flot modtagelse med 21.002 interaktioner, 330 reaktioner og hele 117 delinger. Det resulterede i mere end 20 ansøgninger og flere ansættelser end isoplus' oprindelige målsætning.
En sekundær effekt var employer branding. Videoerne viste troværdigt, hvordan kvalitet og medarbejdertilfredshed er levende værdier hos isoplus.
Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.