På blot tre måneder lykkedes det Middelfart Fjernvarme at samle mere end 1.000 fjernvarmetilmeldinger i Strib, Røjle og Vejlby. Dermed fik de skabt tilslutning nok i et konverteringsprojekt med 2.000 forbrugere.
Den hemmelige opskrift var ifølge forsyningschef Daniel Kjær Sørensen en bred og målrettet markedsføringsplan, som blev udarbejdet sammen med Fjernvarmens Informationsfond.
Han fortæller, at det ambitiøse mål fra projektets start var, at man ville ramme alle potentielle forbrugere gennem alle kanaler.
- Vi har markedsført via omdeling, sociale medier og lokale aviser. Og så har vi været til stede i det lokale miljø med et stort byggeprojektkontor, bannere og flag. For nogen kan det måske virke skræmmende at have så bred en kampagne, men det er virkelig den rette løsning, hvis man vil skabe tilslutning hurtigt, siger han og fortsætter:
- FIF har støttet os i hele setuppet og er aldrig længere væk, end at man føler, at de er kollegaer. De har hjulpet med at udarbejde markedsføringsmaterialer, har rådgivet os i vores hjemmesideopsætning og har taget initiativ til alt, der er blevet brugt af markedsføringsgimmicks.
Hvem var de potentielle forbrugere i de nye områder?
For at rette både budskaber, proces og medievalg præcis til dem, var det her, vi først dykkede ned.
Og der viste sig at være stor forskel på Stribs karriereorienterede familier med overskud i budgettet og
havudsigt – og de mange enlige gør-det-selv-folk i Røjle og Vejlby. Fælles var, at deres viden om, hvorfor
fjernvarme er en god idé, var begrænset. Kombineret med en kort tidshorisont gav det 3 pejlemærker:
Middelfart Fjernvarme prioriterede trygheden hos de nye forbrugere. Derfor trillede det mobile lokalkontor
ud og mødte spørgsmål med svar.
Sådan får du fjernvarme videoen kan tilpasses andre fjernvarmeselskaber.
Allerede inden byrådet godkendte projektet, og tilsagnet fra Energistyrelsen var i hus, igangsatte vi første etape af den store konverteringskampagne: Kendskab til fjernvarmen.
På den måde lagde vi grundstenene, så vi ikke skulle bruge en masse tid og ressourcer på at forklare, hvad
fjernvarme er, når tilmeldingen åbnede. Så snart Energistyrelsen gav tilsagn om tilskud, gik konverteringskampagnen rigtig i gang.
Vores mål med kampagnen var at sikre, at borgerne blev så godt informerede, at de ville tilmelde sig fjernvarme på hjemmesiden – uden at have haft direkte kontakt til Middelfart Fjernvarme.
Ifølge forsyningschef Daniel Kjær Sørensen gav den strategi pote. Det handler nemlig ikke om tekniske
bestemmelser og retningslinjer, men om at gøre budskabet enkelt i form af god visuel kommunikation
støttet op af grafisk materiale og stærke kompetencer indenfor de digitale platforme.
– De kreative kompetencer, og FIFs evne til at udfærdige individuelle tilpassede løsninger, fungerede
så fint og helt uden, at organisationen blev lagt ned og tilmeldingsfasen trak ud, fortæller Daniel Kjær
Sørensen.
Varmemester-videoen kan også tilpasses andre fjernvarmeselskaber.
Daniel Kjær Sørensen fremhæver også FIFs ekspert i sociale medier, Maria Voss, som en vigtig hjælp i kontakten til forbrugerne. Samtidig understreger han, at valget af samarbejdspartner bundede i kemi, faglighed og parathed.
- Responstiden er lille, og indsigten er stor. Det, at FIF har en ekspertise i branchen gør, at der er en indforståethed med, hvad opgaven går ud på. Når man snakker samme sprog, er det også nemmere at få samme budskab ud, siger forsyningschefen.
Selvom kampagnen kom i mål, og arbejdet nu er i gang, stopper kommunikationen ikke her. Tværtimod
har Middelfart Fjernvarme indset nødvendigheden af at fortsætte kommunikationen med de kommende forbrugere i projektfasen.
Siden de rundede de 1.000 tilmeldinger og projektet gik ind i sin næste fase, har Middelfart Fjernvarme løbende oplevet en tilgang af flere nye forbrugere. Omtrent et år efter kampagnens start er de kommet op på ca. 1.600 tilmeldinger, svarende til 80% i tilslutning.
Ifølge Jesper Skov, Direktør hos Middelfart Fjernvarme skyldes den høje tilslutning i høj grad den løbende kommunikationsindsats udført i samarbejde med FIF.
Der kommunikeres hovedsageligt gennem nyhedsbreve og Facebook, ofte samstemt med TVIS, der er ansvarlig for transmissionsledningen til Strib.
Nyhedsbrevene giver mulighed for at holde de kommende forbrugere godt orienterede om fremdriften
og alle praktiske forhold – og skaber tryghed og fastholdelse.
Daniel Kjær Sørensen er ikke i tvivl:
– Er der ønske om at komme hurtigt i mål i konverteringsprojekterne, eller få styr på dagligdagens vigtige
kommunikation med eksisterende og kommende forbrugere, vil Fjernvarmens Informationsfond være mit foretrukne valg.
Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.