I 2021 besluttede Egedal Fjernvarme at udvide fjernvarmenettet til Ølstykke, Gammel Ølstykke og Stenløse. En udvidelse, der løber op i omkring 600 nye forbrugere om året.
Når en mindre forsyning med kun godt 650 kunder vælger at udvide – og over tid mangedoble – sin forbrugerskare, kræver det omtanke. For der skal ikke alene skrues voldsomt op for varmeproduktionen de næste 5 år. Der skal også kommunikeres med de mange potentielle og nye kunder. Derfor blev en digital og meget selvkørende kampagne afgørende for Egedal Fjernvarmes succes.
Vores målgruppeanalyse viste, at fjernvarmen især kunne vinde nye tilhængere med pointen om overskud i hverdagen – målt på både klima, økonomi og tid.
Opgaven var så at tilrettelægge en kampagne, der fokuserede på en nemmere og grønnere hverdag. Og at udnytte styrken af de digitale kanaler: Sociale medier, der skabte opmærksomhed – og som trak interesserede over til en nem tilmelding på hjemmesiden.
Kampagnevideoer med grønne rør i fokus. Følg Egedal Fjernvarme på Facebook her.
Selv om mange ville flygte fra gassen i 2022, var det stadig en stor beslutning at vælge ny opvarmning.
Det svirrede med spørgsmål, og derfor var det afgørende, at hjemmesiden gav svar. Jo flere potentielle kunder, der selv fandt svar – jo mindre blev presset på medarbejderne i Egedal Fjernvarme.
Derfor fik Egedal Fjernvarmes hjemmeside en makeover med et helt nyt design til siderne om konvertering. Her mødte de besøgende et klart budskab, en nem tilmelding og nem adgang til svar og viden.
Siden blev også SEO-optimeret, så det nu er lettere at finde svar, når man søger på Google. Og det er vigtigt, for når potentielle brugere eller kunder søger information fra fjernvarmeselskaber, bruger ca. 90% af alle danskere Google som søgenetværk.
Alle kan desværre ikke få fjernvarme samtidig, og derfor var det vigtigt at afstemme forventningerne hos de interesserede. Med et nyt kort på hjemmesiden kunne man nemt zoome ind og se, om man fik tilbudt fjernvarme – og hvornår. Se kortet her.
Beregning og tilmelding blev hjulpet godt på vej med Softværkets beregningsmodul, tilmeldingsmodul og signering i e-Boks. De digitale løsninger sparede Egedals medarbejdere mange arbejdstimer, personlige henvendelser og tastefejl.
Mange i målgruppen var optagede af klima og miljø. Derfor opdaterede vi også hjemmesiden med nuværende og kommende udledninger – og ikke mindst fokus på, at Egedal Fjernvarme planlægger at levere 100% vedvarende energi senest i 2030.
Ud over fysiske breve var Egedal Fjernvarme ikke i tvivl om, at Facebook var den rette kanal til de nye kunder. Her var vores opgave tredelt:
Derfor udviklede vi en kampagne med:
Den store lokale opbakning betyder, at konverteringsprojektet og kommunikationen fortsat vokser.
Ogaven var at tilrettelægge kommunikationen i en proces, der over tid betyder en mangedobling af forbrugerbasen. I den omfattende konvertering var det vigtigt at lette medarbejderne for spørgsmål og administration.
Under kampagen oplevede Egedal Fjernvarme stor opbakning, hvor tilslutningsprocenten har oversteget kravet i de første områder. Siden er udvidelsesprojektet fortsat med at vokse – og kommunikationsindsatsen følger med.
Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.